Grote, fantastische kostuums, felgekleurde make-up van plantenextracten en kalksteen, metalen nagels aan de linkerhand… Twee zangers met cymbalen en twee trommelaars die bezwerende, opzwepende muziek maken… Drie dansers met precieze oog- en gezichtsbewegingen en mudra’s… Geschreeuw op het podium… Verhullende doeken en spanning die langdurig wordt opgebouwd… Zo was mijn eerste live Kathakali voorstelling! Lees verder …
Recensie: Devotie door Satishkoemar
Op 7 november zag ik de voorstelling ‘Devotie’. Choreograaf Satishkoemar: “het is moeilijk om jezelf te zijn op het podium. Bharatanatyam is erg gestileerd, ik mis vaak devotie. Daarom heb ik Jaya Baksh de Vries, die werkt als vertrouwenspersoon voor verschillende organisaties, gevraagd mijn dansers te begeleiden bij het vertalen van hun innerlijke beleving in dans.” De voorstelling is gebaseerd op deze cursus. Interessant hoe een gastdocent uit een ander vakgebied is ingezet voor Indiase dans, en met resultaat. Lees verder …
Symposium 35 jaar Indiase dans in Nederland
Op zondag 25 oktober 2015 vond het symposium ’35 jaar Indiase dans in Nederland’ plaats op het Korzo India Dansfestival. Jolanda Boejharat organiseert dit symposium namens Cultuurschakel en Stichting Monsoon. Op het programma staan een presentatie en gesprek over de geschiedenis van Indiase klassieke dans in Nederland, een paneldiscussie gericht op de toekomst en optredens van drie gurus. Lees verder …
Recensie: Mukti Margam door Gayatri Sriram

Foto: Sunny Jagesar (Korzo)
Op donderdag 22 oktober 2015 danste Gayatri Sriram voor een uitverkochte zaal in het Korzo theater (Den Haag) op het Korzo India Dansfestival. Alle voorstellingen van het festival zijn tot dan toe uitverkocht: het publiek heeft er zin in. Kalpana Raghuraman geeft een korte inleiding, waarin ze onder andere vertelt over de samenwerking van Korzo met Gayatri Sriram. Gayatri Sriram treedt wereldwijd op, heeft een bharatanatyam dansschool in Singapore en organiseert jaarlijks een festival, waar ook Korzo voorstellingen te zien zijn geweest. India en Singapore hebben van oudsher een sterke economische en culturele band – 9% van de Singaporese inwoners is van Indiase komaf.
Wat is Indiase klassieke dans?

Bala Krishna (Delhi National Museum)
Er zijn verschillende Indiase dansvormen die ‘Indiase klassieke dans’ genoemd worden. Deze dansvormen zijn in meer of mindere mate gebaseerd op het boek Natyasastra. Dit boek is geschreven tussen 200 v.Chr. en 100 n.Chr. en wordt toegeschreven aan Bharata Muni. Het bestaat uit 6.000 slokas en wijdt uit over theaterkunst: theater, dans en muziek. Hierin staan dans- en acteertechnieken, maar o.a. ook de opbouw van het podium, make-up en verschillende karakters. Daarnaast beschrijft het uitgebreid het overbrengen van gevoelens (rasas) door het imiteren van emoties (bhavas) door de danser. De kunst van het uitdrukken van emoties wordt ook abhinaya genoemd, dat uit vier soorten bestaat: angika abhinaya (gebruik van het lichaam, inclusief gezichtsuitdrukkingen), vachika abhinaya (gebruik van spraak en zang), aharya abhinaya (gebruik van kostuum en make-up) en sattvika abhinaya (gebruik van emotie).